مقالات

تفاوت مغزی آلومینیوم (CCA) و مس (Cu) در کابل شبکه

تفاوت مغزی آلومینیوم (CCA) و مس (Cu) در کابل شبکه

در این مقاله به بررسی تفاوت مغزی آلومینیوم (CCA) و مس (Cu) در کابل شبکه می پردازیم.

کابل شبکه یکی از مهمترین اجزای یک شبکه کامپیوتری است و به نوعی بستر ارتباطی داده در شبکه می باشد. در واقع از کابل شبکه جهت اتصال یک دستگاه به دستگاه دیگر در شبکه کاربرد دارد.

قلب داخل کابل شبکه مغز درون شه. تولیدکنندگان کابل شبکه هزینه تولید کابل های خود را با تغییر اجزایی مانند هسته کابل LAN کنترل می کنند.

همانطور که میدانید هسته های کابل شبکه انواع مختلفی دارد که در این مقاله به انواع آن بررسی می شود. با مسکاب همراه باشید.

کابل سی سی ای (CCA) چیست؟

همانطور که گفته شد، در دنیای کابل شبکه، مغز یکی از مهم ترین اجزا هستش. یک نوع هسته در نظر گرفته شده برای کابل LAN، سی سی ای CCA است. حالا بیاین ببینیم CCA به چه معناست؟

این اصطلاح مخفف عبارت انگلیسی Copper Clad Aluminum یعنی آلومینیوم با روکش مس هست. در کابل CCA از هسته آلومینیومی به عنوان هادی استفاده میشه.

یک روکش مسی در اطراف این هسته قرار داده شده است که امپدانس این سیم را از طریق اثر پوستی در فرکانس های بالا به سیم تمام مسی نزدیک می کند.

این پوشش در امتداد درز جوش داده می شود و کل هسته آلومینیومی را در بر می گیرد. این نوع هسته بیشتر برای کابل های مورد استفاده در مشاغل کوچک مناسب است و اطلاعات مهمی را حمل نمی کند.

فرق بین مغزی آلومینیوم (CCA) و مس (Cu) در کابل شبکه

فرق بین مغزی آلومینیوم (CCA) و مس (Cu) در کابل شبکه

ضخامت آبکاری مس می تواند متغیر باشد. چیزی حدود 10 درصد حجمی یا 27 درصد وزنی. کل میله از یک سری غلتک با قطر کمتر از 0.1 میلی متر تشکیل شده است.

دقیقاً کمی بیشتر از ضخامت موی انسان هست.

مزایا کابل CCA (آلومینیوم با آبکاری مس)

درست است که مس یک هادی الکتریکی عالی هستش، اما خرید آن گرانتر از فولاد یا آلومینیوم است.

در این میان کابل CCA با هسته آلومینیومی برای استفاده در مسافت های کوتاه هزینه کمتری دارد و بسیار مقرون به صرفه می باشد.

قیمت خرید آلومینیوم تقریبا یک سوم قیمت مس می باشد. همچنین آلومینیوم روکش مس نیز وزن کمتری نسبت به انواع مس داره.

معایب کابل آلومینیوم با آبکاری مس

حال بیایید معایب کابل CCA را ببینیم. مهمترین تفاوت بین کابل های CCA و CCC مقاومت بالاتر آلومینیوم هست که سبب گرم شدن کابل و کاهش رسانایی میشه.

در صورتی که میخواهید خرید کابل آلومینیومی انجام بدید، بهتر است بدانید که استفاده از این نوع کابل ممکن است منجر به آتش سوزی شود.

یکی از مشکلات فعلی در زمینه تجهیزات شبکه، فروش کابل CCA به جای CCC است.

این موضوع سبب شده است که بسیاری از مشتریان در شبکه ها و کابل های خود با مشکلاتی مانند خراب و خورده مواجه شوند یا عملکرد خوبی در هنگام انتقال داده ها نشان ندهد.

هدف از تولید این نوع کابل در ابتدا، برطرف کردن مشکلات کابل های تمام آلومینیومی بود، اما به مرور زمان تولیدکنندگان برای کاهش قیمت نهایی محصولات خود اقدام به تولید کابل های CCA به عنوان کابل LAN کردند.

این نوع کابل ها نسبت به کابل های تمام مسی کیفیت پایین تری داشته و انعطاف لازم را نداشته. همچنین به مرور زمان فرسوده می شوند و از قابلیت PoE پشتیبانی نمی کنند.

کابل CCC چیست؟

CCC چیست؟ CCC مخفف عبارت انگلیسی Copper Clad Copper مس با روکش مسی بوده که به معنای کابل تمام مس است.

کابل های CCC کابل های شبکه استانداردی هستند که از هسته و آبکاری مسی استفاده می کنند. این کابل ها سرعت بالایی در انتقال بالا داده و انعطاف پذیر دارند، دچار خوردگی نمی شوند و می توانند از قابلیت PoE پشتیبانی نمایند.

این کابل تمام مسی نیز از امنیت بالایی برخوردار بوده، زیرا گرمای زیادی تولید نمی کند. کابل CCC معمولا برای مسافت های طولانی کاربرد داره. در برخی برندها به این نوع کابل، کابل cu نیز می گویند.

فرق بین مغزی آلومینیوم (CCA) و مس (Cu) در کابل شبکه

تفاوت مغزی آلومینیوم (CCA) و مس (Cu) در کابل شبکه

این کابل کابل BC (مخفف عبارت انگلیسی Bare copper ) نیز می نامند که همون کابل مسی بدون پوشش است.

مزیت های کابل تمام مسی CCC یا کابل مسی

درست است که خرید مس گرانتر از فولاد و آلومینیوم هستش یا وزن بیشتری به کابل اضافه می کنه، اما تقریبا بهترین نوع هسته برای کابل شبکه بوده و قدرت سیگنال را در فواصل طولانی بهتر حفظ می کند.

این نوع کابل شعاع خمش بهتری داشته و به دلیل انعطاف پذیری بیشتر شکل گیری آن آسانتره. کابل CCC به راحتی در دسترس و نصب آن آسان هست.

می توان گفت مس گزینه مناسبی برای ارسال سیگنال از مکانی به مکان دیگر است.

یکی از کابل های تولید شده با هسته کامل مسی کابل شبکه نگزنس از نوع Negzense Cat6 SFTP می باشد.

این کابل ظرفیت انتقال سیگنال بالایی داشته و امنیت شبکه را نیز تامین می کند.

یکی دیگر از برندهای باکیفیت تولید کننده کابل شبکه تمام مسی لگراند می باشد. کابل شبکه لگراند یکی از کابل های مورد استفاده در شبکه های می باشد.

کابل شبکه CCS (سی سی اس) چیست؟

CCS به چه معناست؟ CCS از عبارت انگلیسی Copper Clad Steel یا Copper Covered steel یعنی فولاد با روکش مس است.

سی سی اس – CCS نوعی هسته فلزی است که استحکام مکانیکی بالای فولاد را با رسانایی و مقاومت در برابر خوردگی مس ترکیب می کند. هسته این سیم ها از فولاد ساخته شده و با لایه ای از مس پوشیده شده است.

کابل CCS شبیه کابل CCA است که هادی توسط یک لایه نازک مس احاطه شده است. آنها همچنین آبکاری مس را با استفاده از غلتک ها و قالب ها به قطرهای کوچکتر تبدیل می نمایند.

عمدتاً ، این نوع سیم برای اهداف زمینی مانند خطوط ردیابی برای مکان یابی تاسیسات زیرزمینی، انتقال نیرو یا تاسیسات برقی و برقگیرها بکار میبرن.

تفاوت مغزی آلومینیوم (CCA) و مس (Cu) در کابل شبکه

تفاوت مغزی آلومینیوم (CCA) و مس (Cu) در کابل شبکه

ویژگی های کابل CCS (فولاد با روکش مس)

فولاد مقاومت مکانیکی بالاتری نسبت به آلومینیوم دارد و آسیب فیزیکی در هنگام نصب را کاهش می دهد، اما نه تنها سنگین تر است، بلکه انعطاف پذیری کمتری نیز دارد.

به همین دلیل است که نمی توانید آن را به راحتی خم کنید یا بچرخانید. چون احتمالا خراب میشه به ندرت پیش می آید که از این نوع کابل به عنوان کابل شبکه بکار برده شود.

مقاله ای که می خوانید تنها گوشه ای از دنیای گسترده شبکه هست. تمام جزئیات این عضو از تجهیزات شبکه غیر فعال را در مقاله کابل شبکه یا کابل LAN چیست؟

ما همه چیز مربوط به LAN را آورده ایم. شما می توانید موارد مهمی مانند نوع پوشش، نوع رتبه بندی و انواع تست شانس کابل شبکه را در این مقاله مشاهده کنید.

فرق بین کابل های CCC، CCA و CCS

روشن است که ما نباید هیچ یک از این ذهن ها را با اینها جایگزین کنیم. هر کدام ویژگی ها، مزایا و معایب منحصر به فردی دارند.

به عنوان مثال، کابل های CCA نباید به جای کابل های تمام مسی یا CCC در شبکه استفاده شوند.

چرا؟ به دلیل تفاوت هایی که بین آنها وجود دارد. اگر بخواهیم تفاوت بین کابل شبکه CCA، CCC و CCS را توضیح دهیم، نتیجه لیست زیر خواهد بود.

باید در نظر داشت که هسته استفاده شده در کابل شبکه و پچ کورد یکسان است که این دو دستگاه از یک ماهیت برخوردارند.

ما تفاوت های ظریف بین آنها را در مقاله “تفاوت بین کابل شبکه و پچ کورد” بررسی کردیم.

هزینه

مس نوعی فلز گران‌تر از آلومینیوم و فولاد است. در نتیجه کابل CCC که کاملاً مسی است نسبت به کابل‌های با هسته‌های آلومینیومی و فولادی گران‌تر است.

اگر به دنبال کابلی مقرون به صرفه هستید و کیفیت و قدرت سیگنال برای شما مهم نیست، کابل CCA پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

دوام

به طور کلی، فولاد یا CCS گزینه بادوام تری است و کابل CCC نیز در شرایط دمای بالا عملکرد خوبی دارد. برخلاف دو نوع قبلی، آلومینیوم روکش مسی آنقدر قوی نیست.

کابل شبکه Legrand یکی از نمونه هایی است که بیشتر CCC تولید می شود و با کیفیت بالا می باشد.

درست است که فولاد و آلومینیوم هر دو بادوام هستند، اما این در دسته کابل ها چندان مهم نیست. مهم است که سیگنال چقدر و با چه سرعتی از یک طرف به طرف دیگر می رود.

فاصله

کابل های مسی (CCA و CCS) فقط برای انتقال سیگنال در فواصل کوتاه مانند 6 تا 10 فوت توصیه می شود. در حالی که کابل CCC برای انتقال داده در فواصل طولانی تر مناسب است.

وزن

آلومینیوم با روکش مس سبکتر از دو نوع دیگر CCC و CCS است.

انعطاف پذیری و شکنندگی

کابل های CCA و CCS به دلیل استفاده از آلومینیوم و فولاد در سازه انعطاف کمتری دارند. از آنجایی که این کابل ها شعاع خمشی کمی دارند، احتمال ترد شدن آنها در حین استفاده بیشتر است.

مقاومت

فلز آلومینیوم 55 درصد مقاومت بیشتری نسبت به مس دارد که باعث گرم شدن کابل و کاهش رسانایی آن می شود. این رسانایی کم باعث آتش سوزی می شود.

بهتر است از کابل های CCA و CCS فقط زمانی استفاده کنید که جریان به طور موقت از آنها عبور کند. زیرا جریان ثابت در این نوع کابل ها ناگزیر باعث آتش سوزی می شود.

همچنین اگر دستگاه های PoE را در شبکه داشته باشیم با مشکل بزرگی مواجه خواهیم شد. زیرا قدرت دستگاه ها و در نتیجه عملکرد نهایی آنها کاهش می یابد.

خوردگی

آلومینیوم به مرور زمان در معرض هوا اکسید می شود و شکنندگی کابل را افزایش می دهد. به همین دلیل، بهتر است کابل ها را به صورت دوره ای بررسی کنید.

زیرا مشکلات ناشی از شکستگی یا خوردگی کابل ها ممکن است منجر به از بین رفتن کل شبکه شود.

– چگالی آلومینیوم – مس – فولاد

2.71

8.91

7.85
– مقاومت ویژه آلومینیوم – مس – فولاد

2.790

1.724

1.800
– هدایت الکتریکی آلومینیوم – مس – فولاد

61

100

12
– درصد وزنی مس – 100 – وزن مخصوص آلومینیوم – مس – فولاد

2.71

8.91

7.85

روش تشخیص کابل (cu)CCC از CCA و CCS

دو آلیاژ ساخته شده، CCS و CCA، از نظر ظاهری کاملاً شبیه به cu یا همان کابل تمام مسی باشند.

اما آنها واکنش مشابهی به گرما ندارند. می توانید رشته های فلزی داخل سیم و کابل را گرم کنید.

تا زمانی که آلیاژ ناشناخته مس کامل باشد ذوب می شود اما اگر کابل CCS یا CCA باشد به پودر سیاه تبدیل می شود.

البته وزن جعبه یا حلقه کابل نیز می تواند کمک کننده باشد. چون اگر از نوع CCA باشد قطعا از نوع مسی کامل سبکتر است.

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که از برنامه تلفن همراه رایگان CableCheck CCCA استفاده کنید.

این نرم افزار به طور ویژه برای تشخیص کابل های CCA از کابل های مسی خالص طراحی شده است.

سخن آخر

در این صفحه سعی شد مغز کابل شبکه را از هر طرف بررسی بشه. دیده ایم که مس معمولاً در فواصل طولانی استفاده می شود و خاصیت ارتجاعی بالایی دارد.

انتخاب یکی از این کابل ها به ترجیحات شما بستگی دارد. به یاد داشته باشید که CCA یا CCS برای وظایف خاص CCC مس خالص مناسب نیستند و

در طولانی مدت می توانند مشکلات زیادی را در زیرساخت شبکه ایجاد کنند.

اگر به دنبال بهترین کابل شبکه با مغزی مس یا آلومینیوم هستین، و نمیدانید بهترین کیفیت را از کدام فروشگاه تهیه کنید؟!

ما خود تولید کننده انواع کابل های شبکه ، کابل های کواکسیال ، کابل آنتن ، کابل های مخابراتی و زوجی ، سیم و کابل های افشان با برند مسکاب هستیم،

پس براحتی درخواست و سفارش خود را با ما تماس گرفته و در میان بگذارید تا من یا تیم فروش بهتا پدیده البرز (برند مسکاب) در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی آن باشیم.

خرید کابل شبکه را در بستر امن و تخفیفات ویژه با بهترین کیفیت با ما تجربه کنید.

بدون واسطه و مستقیم از تولیدات برند مسکاب ما خرید کنید.

09127780012

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *