مقالات

کابل نسوز اعلام حریق

در این مقاله قصد داریم شما را با کابل نسوز اعلام حریق تولیدی شرکت مسکاب که با بالاترین کیفیت و تاییدیه سازمان آتش نشانی و تاییدیه های بین المللی تولید و عرضه شده است آشنا کنیم. در ابتدا کابل اعلام حریق را به شما معرفی می کنیم. پس با ما همراه باشید.

کابل اعلام حریق عامل بسیار مهمی در سیستم اعلام حریق محسوب می آید. کابل اعلام حریق یکی از انواع کابل خشک می باشد. هر کدام از کابل های اعلام حریق به شکلی کاملا منحصر به فرد طراحی شده اند که در کیفیت کابل نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال، اصطلاح LSOH با دو پارامتر سطح دود کم و عدم وجود گاز کشنده مرتبط است.

نام دیگر این کابل، کابل حریق می باشد و یکی از مهم ترین ابزارهایی است که برای جلوگیری از آتش سوزی کاربرد دارد. در واقع این کابل ها به گونه ای طراحی شده اند که دمای بسیار بالایی را برای مدت زمان مشخصی تحمل می کنند و مقاومت بالایی دارند. کابل های اعلام حریق مقاوم در برابر شعله و حرارت به طور گسترده در سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق، حفاظت ساختمان و سیستم های اعلام حریق استفاده می شود.

یا در صورت سوختن کابل های این مدارها، دود و گازهای سمی وارد محیط می شود و مشکل را تشدید می کند. در این شرایط کابل های اعلام حریق با خاصیت ضد حریق می توانند کارایی این سیستم ها را تضمین کنند. کابل اعلام حریق و کابل ضد شعله متفاوت هستند و نباید آنها را اشتباه گرفت. اهداف کار هر دو کابل یکسان است، اما معمولاً به طور متفاوتی طراحی می شوند.

کابل ضد شعله می تواند از گسترش آتش جلوگیری کند، اما کابل های اعلام حریق به گونه ای طراحی شده اند که مدار بتواند فعالیت لازم در برابر آتش را برای مدت مشخصی ادامه دهد.

کابل نسوز اعلام حریق

کابل نسوز اعلام حریق سیلیکونی

نوع دیگری از کابل اعلام حریق کابل سیلیکونی است. این مدل از کابل ها با نام کابل های سیلیکونی مقاوم در برابر آتش (کابل سیلیکونی نسوز) در بازار ارائه می شود که به نوبه خود نه تنها عایق قابل اعتمادی برای کابل هستند، بلکه دارای روکش های بیرونی از عایق با ترکیب سیلیکونی و همچنین لاستیک های مخصوص هستند.

سیلیکون ها شامل ماده اصلی است که در گروه شبه فلزات وجود دارد. به طور معمول ترکیب سیلیکون و پلاستیک به گونه ای است که باعث ایجاد تنوع زیادی می گردد و رنگ و مقاومت آن در برابر حرارت ناشی از شعله به صورت غیر مستقیم تعیین می شود. سیلیکون معمولاً مقاومت بالایی دارد و این به دلیل ظرفیت لاستیک بانک سیلیکونی است، بنابراین هر چه سیلیکون در پلاستیک استفاده شده در شیلد بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر گرما و حرارت بیشتر است.

نکته مهم در مورد سیلیکون این است که تجدید ناپذیر است و ممکن است سازگار با محیط زیست نباشد.

ساخت کابل نسوز اعلام حریق (Fire Alarm Cable)

این نوع کابل دارای یک هسته مسی قلع شده است. کیفیت این هادی با استانداردهای IEC 60228 و VDE 0295 تضمین شده است و برای جلوگیری از تأثیر منفی تداخل محیطی بر انتقال سیگنال در این کابل ها از محافظ آلومینیومی و همچنین دو لایه روکش پلی استر در زیر و روی سیم تخلیه استفاده شده است. در نهایت روکش سیلیکونی این کابل را از حرارت و شعله محافظت می کند.

مهمترین ویژگی کابل اعلام حریق

اولین و مهمترین ویژگی این کابل ها مقاومت در برابر آتش است. در هنگام آتش سوزی مهمترین جزء نگهداری سیستم های اعلام و اطفاء حریق می باشد و برای تحقق این امر به هیچ وجه نباید اتصال مدارهای این سیستم به منبع برق قطع شود. به این ترتیب استفاده از کابل های نسوز و مقاوم در برابر شعله می تواند کارایی سیستم را تا حد بسیار بالایی تضمین کند.

معرفی کابل اعلام حریق نسوز

کابل اعلام حریق یکی از پرکاربردترین مدل ها بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است. این محصول برای جلوگیری از گسترش شعله طراحی شده است. دارای شیلد یا محافظ است و به طور کلی هیچ گاز سمی و کشنده ای در آن دیده نمی شود. از طرفی مقاومت حرارتی این کابل در برابر تغییرات دما بالا بوده و این نشانگر مهمترین کیفیت کابل اعلام حریق به حساب می آید.

تحمل دمای این کابل از منفی 60 تا 250 درجه بندی شده است که آن را برای بسیاری از مکان های حساس و خطرناک مناسب می کند. انعطاف پذیری کابل اعلام حریق نسبت به سایر قطعات بیشتر است و قابلیت شکل گیری و حفظ پایداری جریان برق را دارد. از سوی دیگر، برای جریان های زیاد ناشی از ولتاژ بالا، مدعی سطح مقاومت بالاتری است.

مقاومت این نوع کابل ها در برابر اشعه های مختلف فرابنفش و مادون قرمز بسیار بالاست و حتی تحت تاثیر اشعه گاما قرار نمی گیرد. همانطور که می دانیم این مدل از کابل ها برای صنایع پزشکی و غذایی نیز مناسب بوده و از رشد قارچ و باکتری در مواد سیلیکونی نیز جلوگیری می کند. کابل اعلام حریق در سیستم های اطفاء حریق و سیستم های کاشف حریق استفاده می شود، شامل سیستم های روشنایی خاص می باشد و در بین فروشندگان و خریداران بسیار محبوب است. سیستم های اعلام حریق معمولاً بسیار حساس هستند و معمولاً از دوام و عملکرد بالایی برخوردار هستند.

از سوی دیگر، کابل های مقاوم در برابر آتش، محصولاتی با دود کم هستند و حاوی گاز هالوژن نیستند. یکی از مدل های کابل اعلام حریق به صورت شیلدار ساخته شده است که به آن اجازه می دهد امواج الکترومغناطیسی ایجاد شده توسط ترانس چراغ های مهتابی را به خوبی جلوگیری کند. اگر دقت نمایید، کابل ها در مقیاس وسیع در ساختمان های صنعتی و اداری، تفریحی و تجاری مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

کابل شیلددار اعلام حریق چیست؟

کابل شیلددار اعلام حریق یکی از رایج ترین انواع کابل های مقاوم در برابر حریق است. این کابل دارای یک لایه محافظ می باشد که می تواند از کابل محافظت کند و اگر صدمه به آن وارد شود آسیب کمتری وارد می شود.

به طور کلی در صورت عدم شیلد، شاهد یکسری مشکلات در کابل خواهیم بود. کابل های شیلدارعلاوه بر لایه بیرونی، یک سری رشته های درونی نیز دارند که غالباً از جنس مس می باشد.

در این مدل کابل می توان از هادی های دیگری نیز استفاده نمود. توجه داشته باشید که در بین تمام فلزات، مس و آلومینیوم معمولا بهترین انتخاب هستند و از رسانایی بالاتری برخوردار می باشد.

هنگام خرید کابل شیلددار اعلام حریق باید به کیفیت آن توجه کرد، به عنوان مثال کابل اعلام حریق شیلددار برای جلوگیری از انتشار شعله و گازهای سمی طراحی شده است. بسیار مهم است که کابل ها در برابر دود محافظت شوند و در صورت بروز حادثه تمهیداتی برای محافظت از مدار به مدت تقریبی 3 ساعت وجود دارد.

انواع کابل های اعلام حریق شیلددار

  • کابل اعلام حریق نسوز با شیلد نواری
    شیلدهای نواری به عنوان صفحه نمایش الکترومغناطیسی محیطی شناخته می شود و یکی از بهترین و موثرترین گزینه ها به حساب می آید. به طور کلی پنل ها دارای پوشش 100% بوده و شامل شرایط لازم برای تامین برق می باشد. شیلدهای مغناطیسی می توانند امواج الکترومغناطیسی را تا حد زیادی کنترل و حذف کنند.
  • کابل اعلام حریق نسوز با شیلد بافت
    این نوع شیلدها شامل گیس سیم های بسیار نازک است و مزایا و معایبی بسیاری دارد. اول، آنها دارای سطح بالایی از انعطاف پذیری و مقاومت در برابر پارگی هستند. از طرفی کمتر از 90 درصد را پوشش می دهد.
  • کابل اعلام حریق با شیلد ترکیبی
    برای دستیابی به پوشش بهتر به شیلدهای ترکیبی نیاز است زیرا سطح انعطاف پذیری آن را افزایش می دهد و در نتیجه تراکم آن را افزایش می دهد. قاب نواری استفاده شده و اجرای از شیلد بافت شده با تراکم کم از نکاتی است که باید رعایت شود.طراحی این مدل از کابل اعلام حریق شیلددار به گونه ای است که در صورت شکسته شدن قسمتی از شیلدها، شیلد بافته شده اجازه قطع شدن ارتباط را نمی دهد و می تواند برق تولید شده را کنترل کند.
  • کابل اعلام حریق نسوز با بافت چند لایه
    این مدل کابل دارای دو یا سه لایه محافظ است که برای تامین حداکثر پوشش مورد نیاز می باشد.

خرید کابل نسوز اعلام حریق با کیفیت

بهتا پدیده البرز تولید کننده انواع سیم و کابل و کابل فیبر نوری مخابراتی و کابل نسوز با کیفیت بالا و قیمت مناسب با نام تجاری مسکاب می باشد. می توانید با واحد مشاوره فروش با شماره 09127780012 تماس بگیرید و خرید مستقیم و مطمئن را انجام دهید.

خرید کابل نسوز اعلام حریق با کیفیت

مشاهده محصولات کابل نسوز در فروشگاه مسکاب

چرا در کابل اعلام حریق از شیلد استفاده می شود؟

یکی از سوالاتی که در رابطه با کابل اعلام حریق وجود دارد این است که چرا به شیلد نیاز دارد و آیا داشتن شیلد روی کیفیت و محل قرارگیری کابل تاثیر دارد؟ شیلدها در کابل اعلام حریق با جذب امواج الکترومغناطیسی از محیط، نقش حفاظتی خاصی دارند و این مدل محصول در ساختمان ها و سایر بخش ها کاربرد دارد.

به طور کلی وقتی اختلاف پتانسیل ایجاد می شود، جریان های مختلفی را مشاهده می کنید که در آن جهت باعث ایجاد هشدارهای کاذب آتش سوزی می شود که در صورت استفاده از محافظ در کابل اعلام حریق، از بروز این خطاها جلوگیری می شود.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر از نظر تشخیص حریق مشابه سیستم های معمولی عمل می کند. در این سیستم ها هر سنسور دارای یک آدرس منحصر به فرد است.

تابلو کنترل مرکزی به واسطه این آدرس ها می تواند سنسورها را شناسایی کرده و هر یک از آنها را تعیین کند.

کنترل پنل مرکزی اعلام حریق می تواند اطلاعات مربوط به هر یک از تجهیزات را از طریق طیف گسترده ای از پروتکل های ارتباطی ارائه دهد.

هنگام وقوع آتش سوزی یا خطا، شرایط به گونه ای پیش می رود که سیستم خطا یا هشدار لازم را گزارش می دهد. در مدل های قدیمی اعلام حریق، دتکتورهای آدرس پذیر بکار می رفت، بنابراین کلیدهای دهدهی در این زمینه پیاده سازی شدند.

کلیدها DIP بعدها با این سوئیچ ها جایگزین شدند. به طور کلی سطح هدف گذاری این مدل با سیستم ها متفاوت است.

فرآیند منطقه بندی در هر دو سیستم اعلام حریق معمولی و سیستم آدرس یکسان است، اما تفاوت سیستم آدرس در این است که آدرس IP جداگانه خود را دارد و در صورت ایجاد آتش سوزی دقت و هشدار بهتری را ارائه می دهد. سطح هشدار بهتر خواهد شد.

چه زمانی نباید از شیلد بافت دار استفاده کرد؟

لطفا توجه داشته باشید که کابل اعلام حریق بافت دار همیشه مجاز نمی باشد! اگر سیم های شیلد بافته شده بسیار نازک باشند، در صورتی که داخل آتش شوند، با کوچکترین شعله ای بریده می شوند و به این ترتیب ذرات سیم وارد عایق شده و باعث اتصال کوتاه می گردد و سیستم از کار خواهد افتاد.

از طرفی در صورت استفاده از روکش های آلومینیومی و در شرایط 100 درصدی پوشش باشد، ممکن است تعدادی ولتاژ الکترومغناطیسی ایجاد شود که باید کنترل شوند.

استانداردهای کابل اعلام حریق

داشتن استاندارد IEC 60332-1 برای مقاومت در برابر شعله مستقیم و IEC 60331-11 برای مقاومت در برابر شعله می تواند کیفیت این کابل ها را تضمین کند.

دود کم

یکی از ویژگی های اصلی این نوع کابل، دود کم در تماس مستقیم با شعله است.

کیفیت مواد اولیه سیلیکونی مورد استفاده در فرآیند تولید یکی از مهمترین عواملی است که این فاکتور مهم را افزایش می دهد. یکی از معتبرترین تاییدیه ها و استانداردهای مورد نیاز در این زمینه، تاییدیه IEC 61034-2 می باشد.

عدم انتشار گازهای سمی (فاقد هالوژن)

کابل های اعلام حریق علاوه بر کم دود بودن، نباید در هنگام سوختن گازهای سمی آزاد کنند، زیرا باعث آسیب و خفگی افراد در معرض آتش سوزی می شود. بنابراین استاندارد IEC 60754-2 می تواند این عملکرد را تضمین کند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم عملکرد صحیح این کابل ها و همچنین قیمت کابل نسوز اعلام حریق ، وزن مس مصرفی و درجه خلوص آن است. کابل های اعلام حریق در فروشگاه اینترنتی مسکاب با استفاده از مواد اولیه مرغوب و دارای استانداردهای لازم به فروش می رسد.

کاربرد کابل نسوز اعلام حریق

کابل های اعلام حریق کاربردهای زیادی دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم های حفاظتی و اعلام حریق مانند ردیاب دود و مراکز فرماندهی آتش،
  • سیستم های امنیتی و اطفاء حریق در سیستم های کنترل،
  • سیستم های اعلام و ارتباط صوتی در ساختمان های بلند،
  • مدارس و موسسات آموزشی،
  • مجتمع های تجاری،
  • بیمارستان ها،
  • فروشگاه ها،
  • هتل ها،
  • مغازه‌ها ،
  • و غیره

6 نکته مهم هنگام خرید کابل اعلام حریق

هنگام خرید کابل اعلام حریق Silcable باید به چند نکته توجه کنید:

1- کم دود: مطمئن شوید که کابل اعلام حریق از نوع کم دود باشد. سیلیکون کابل کشی به طور کلی نیاز به مواد اولیه با کیفیت بالا دارد، بنابراین از افزودنی های موثر نیز برای کاهش رسوب استفاده می شود.

2- خاصیت پیشگیری از آتش سوزی: در صورت استفاده از کابل بی کیفیت، آتش بیش از پیش گسترش می یابد و به کل ساختمان آسیب می رساند. کابل ها باید خاصیت ضد حریق داشته باشند و به نوبه خود باید اطفاء حریق باشند. از طرفی بسیار مهم است که شعله در طول مسیر کابل پخش نشود.

3- مقاومت در برابر آتش: مراقب باشید، قطعاتی مانند منبع تغذیه و آژیرها که معمولاً در بیرون قرار دارند، باید در برابر آتش محافظت شوند و پوشش های مخصوصی برای آنها لازم است. کابل های مقاوم در برابر شعله یکپارچگی خاصی دارند و باید اتصالات بسیار خاصی داشته باشند، زیرا خواص ضد حریق بسیار مهم است.

4- بدون گازهای سمی: معمولا یکی از خطراتی که در هنگام آتش سوزی به وجود می آید خفگی می باشد که در واقع ناشی از گازهای سمی است. کابل اعلام حریق نباید حاوی گازهای سمی باشد.

5- کیفیت شیلد: کابل اعلام حریق باید به گونه ای طراحی شود که صدای محیط تاثیر نامطلوبی بر روی کابل نداشته باشد در این صورت روکش فویل مخصوصی روی کابل ها اعمال می شود و نویزهای احتمالی را از بین می برد.

6- سیم تخلیه: از طرفی سیم تخلیه باید اندازه مناسبی داشته باشد و در صورت نشتی جریان به زمین منتقل شود و در نتیجه از آتش سوزی جلوگیری شود.

فروش کابل نسوز اعلام حریق

زمانی که تصمیم به خرید کابل اعلام حریق از سایت فروشگاهی mescab.ir را دارید، هزینه واسطه ای را متحمل نمی شوید و محصولی با کیفیت دریافت خواهید کرد. به طور کلی این کابل ها تابع شرایط کیفی خاصی هستند. رنگ پوشش کابل اعلام حریق بسته به مدل آن متفاوت است. این محصولات از نظر سطح ولتاژ نیز متفاوت هستند و البته بیشترین مقاومت را در برابر نویز و امواج مغناطیسی دارند.
برای دریافت لیست قیمت کابل اعلام حریق و مشاوره رایگان قبل از خرید، هم اکنون با تیم فروش بهتا پدیده البرز (برند مسکاب) تماس بگیرید. بهتا پدیده البرز (برند مسکاب) در تمامی مراحل مشاوره، انتخاب، خرید و خدمات پس از فروش همراه شما مشتریان گرامی است.

09127780012

1 دیدگاه در “کابل نسوز اعلام حریق

  1. کیان گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *