مقالات

کابل فیبر نوری مخابراتی

کابل فیبر نوری مخابراتی

برای طراحی شبکه فیبر نوری به روش های استاندارد و کابل‌های نوری و تجهیزات خاصی نیاز می باشد که استفاده از این تجهیزات و رعایت استانداردهای فوق جهت رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار مهم می باشد. در طراحی و اجرای پروژه های فیبر نوری، رعایت استانداردهای بین المللی و خاص منطقه بسیار مهم و حساس بوده و در صورت عدم رعایت این استانداردها کابل نوری و روش های تایید شده در صنعت فناوری اطلاعات، به نتیجه مطلوب نخواهید رسید.

در این متن می خواهیم درباره کابل فیبر نوری مخابراتی بپردازیم و بهترین برند موجود در بازار را برای شما معرفی کنیم. 

معرفی کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری مخابراتی ، نوعی کابل می باشد که جهت دریافت اطلاعات و انتقال با سرعت بالا استفاده می گردد. این نوع کابل دارای تعدادی فیبر نوری به هم پیوسته بوده که به طور معمول توسط روکش های پلاستیکی محافظت می شود. لازم به ذکر است بسته به اینکه چند تا قاب و جلد داشته باشه قیمت آن فرق دارد. کابل فیبر نوری دارای 2 نوع به شرح زیر است.

  • فیبر تک حالته (SMF): از یک هسته بسیار کوچک تشکیل شده و از فناوری لیزر گران قیمت جهت ارسال پرتو نور استفاده می کند.
  • فیبر چند حالته (MMF): از یک هسته بزرگتر تشکیل شده و از ساطع کننده های LED جهت ارسال پالس های نور استفاده می نماید. این نوع کابل فیبر نوری به دلیل ارزان بودن از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد.
کابل فیبر نوری مخابراتی

انواع تجهیزات مورد نیاز برای طراحی و اجرای فیبر نوری

اگر شما نیز قصد طراحی و اجرای فیبر نوری را دارید، بهتر است ابتدا با تجهیزات مورد نیاز آشنا شوید. توجه داشته باشید که این شبکه برای پیاده سازی نیاز به تجهیزات گسترده ای دارد و در صورت عدم ارائه کامل و با کیفیت کافی ممکن است نتیجه کار شما با مشکل مواجه شود. انواع تجهیزات مورد نیاز برای طراحی و اجرای فیبر نوری به شرح زیر است :

  • کابل فیبر نوری
  • مبدل فیبر نوری
  • پیگتل فیبر نوری
  • ماژول فیبر نوری
  • آداپتور فیبر نوری
  • پچ پنل فیبر نوری
  • سوئیچ فیبر نوری
  • پچ کورد فیبر نوری
  • دستگاه جوش فیوژن

 

پچ پنل فیبر نوری

یکی دیگر از تجهیزات فیبر نوری پچ پنل فیبر نوری است که برای کنترل و کار با انواع سیم و کابل استفاده می شود. پچ پنل ها را می توان بر روی شبکه نصب کرد و برخی به عنوان پانل های دیواری نیز طراحی می شوند.

پچ پنل فیبر نوری به شما این امکان را می دهد که از کابل فیبر نوری به ترتیب خاصی استفاده کنید و از جریان موجود در مدار به درستی استفاده کنید. علاوه بر این بسته به میزان پوسیدگی که می خواهیم ادغام کنیم می توانیم پچ پنل مورد نظر را تهیه کنیم. البته باید به نوع کانکتور پیگتیل خود نیز توجه کنیم. پچ پنل‌ها انواع مختلفی دارند، مانند مدل‌های تک پورت (دو هسته‌ای) و مدل‌های سطح بالا که می‌توانند روی دیوار یا قفسه‌ای نصب شوند.

پچ پنل فیبر نوری
پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل فیبر نوری قطعه کوچکی از فیبر است که برای اتصال و اتصال فیبر به یک سوئیچ استفاده می شود. دو نوع پیگتیل فیبر نوری تک حالته و چند حالته وجود دارد که باید بر اساس نوع کابل و دوشاخه انتخاب شوند.

دستگاه جوش فیوژن

دستگاه فیوژن 2 سر کابل فیبر نوری را به هم متصل می کند تا سیگنال های نوری پس از اتصال به خوبی عبور کرده و پالس های نوری از دست نرود. اتصال فیوژن رایج ترین روش اتصال است زیرا منجر به کمترین تلفات و بازتاب سیگنال می شود و قوی ترین و مطمئن ترین اتصال بین دو سیم را فراهم می کند.

دستگاه جوش فیوژن
آداپتور فیبر نوری

آداپتور فیبر نوری

آداپتور فیبر نوری یکی دیگر از دستگاه های فیبر نوری است که وظیفه آن اتصال دو کابل فیبر نوری به یکدیگر است. آداپتورهای فیبر نوری انواع مختلفی دارند، از جمله فیبر نوری تک (سیمپلکس)، فیبر نوری دوبل (دوبلکس) و مدل های چهارگانه. علاوه بر این، این آداپتور اغلب در داخل پچ پنل فیبر قرار می گیرد و می توان از آن در انواع ترکیبات نوری استفاده کرد.

پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری به عنوان یکی از مهم ترین و پرکاربردترین دستگاه ها در شبکه های فیبر نوری شناخته شده است که امکان ارتباط امن و دقیق بین دستگاه های فیبر نوری را فراهم می کند. در هنگام خرید باید به نوع کابل فیبر، تک پورت یا دوبلکس و همچنین پچ پنل و جک دستگاه توجه کرد.

پچ کورد فیبر نوری

ماژول فیبر نوری

یکی دیگر از تجهیزات فیبر نوری ماژول فیبر نوری می باشد که اتصال راحت و ایمنی ایجاد می نماید و از نظر کیفیت و جایگاه بالایی را از لحاظ سرعت به خود اختصاص داده است، در واقع ماژول ها برای کمک بیشتر به ارتباط و افزایش دسترسی به آن وجود دارند. این ماژول ها از نظر پهنای باند تقسیم بندی می شوند و به صورت تک کور یا دو سو کور می باشند.

سوئیچ فیبر نوری

سوئیچ های فیبر نوری برای تبدیل اطلاعات و داده ها به نور و بالعکس استفاده می شوند. برای انجام چنین عملکردهایی دارای یک دروازه فیبر نوری و یک دروازه شبکه است که از یک طرف به فیبر و از طرف دیگر به شبکه متصل می شود و همچنین از سوئیچ های فیبر نوری در سیستم های امنیتی برای انتقال تصاویر دوربین مدار بسته از طریق شبکه IP استفاده می کند.

سوئیچ فیبر نوری
مبدل فیبر نوری

مبدل فیبر نوری

برای تغییر پورت های فیبر نوری به پورت های دیگر مانند پورت های شبکه RJ45 یا پورت های دوربین مدار بسته استفاده می شود. مبدل های فیبر نوری نیز برای انتقال سیگنال های تصویر دوربین مداربسته آنالوگ استفاده می شوند که از یک کانال به چهار کانال تا 64 کانال در دسترس هستند.

7 نکته مهم در مورد کاربرد و نصب فیبر نوری

کابل کشی در شبکه بسیار مهم و حساس می باشد، بدین سبب نکات لازم و ضروری در خصوص کابل کشی در تمامی سطوح باید به صورت دقیق رعایت شود. کابل کشی در شبکه های فیبر نوری نیز از قوانین و پروتکل های خاصی پیروی می نماید.

 

1- فیبر را داخل کابل نکشید

اولین و مهمترین چیزی که باید رعایت شود این است که فیبر را مستقیماً داخل کابل نکشید. کابل های فیبر نوری دارای نوع خاصی از میله فایبرگلاس یا فیبر می باشند که جامد کابل به حساب می آیند، بنابراین برای کشیدن و جدا کردن کابل حتما آن را بکشید و بعد به صورت جامد از این قسمت ها جدا نمایید.

2- عدم کشش بیشتر از حد مجاز بار کابل

نکته بعدی در مورد کابل های فیبر نوری این است که باید مراقب باشید که نیروی و فشار بیشتری نسبت به بار کششی کابل به کابل متحمل نشود. حتماً پس از استفاده طولانی مدت از روان کننده های خاصی استفاده کنید که با روکش کابل سازگار است. باید حداکثر بار کششی کابل مورد استفاده را بدانید و میزان فشار وارد شده به آن را مشاهده نمایید. برای مدت طولانی کابل را از وسط به دو سر کابل بکشید، همچنین می توانید این کار را با تیراندازهای خودکار انجام دهید.

3- پرهیز از خم کردن بیش از حد کابل

کابل های فیبر نوری بسیار قوی هستند و در برابر کشش مستقیم مقاومت می کنند، اما اگر بیش از حد خم شوند بسیار شکننده می شوند. بنابراین لازم است تا حد امکان از خم شدن و فشار بیش از حد به کابل خودداری شود و با مراقبت از آن می توان کابل را مدت بیشتری نگهداری و استفاده کنید.

4- سیم پیچی صحیح کابل

قرقره کابل اغلب برای ذخیره و بسته بندی کابل های فیبر نوری استفاده می شود. لازم به ذکر می باشد که کابل نباید از انتهای قرقره پیچ خورده باشد کابل را به دور حلقه بپیچید و سعی کنید در حین سیم پیچی کابل را نپیچانید، زیرا این فشار روی کابل به کابل آسیب می زند. حتماً شعاع خم شدن کابل را در نظر بگیرید و حتماً حلقه را به دقت زیر نظر داشته باشید تا کابل بیش از حد خم نشود.

5- اندازه گیری دقیق و استفاده از طول کابل کافی

قبل از اینکه کابل فیبر نوری را تهیه کنید، مطمئن شوید که اندازه گیری های صحیح را انجام داده اید و طول کابل به اندازه کافی بلند است. در غیر این صورت باید از اتصالات فیبر استفاده شود که علاوه بر افزایش هزینه پروژه، پیچیدگی و بار فنی حفاظتی پروژه را افزایش می دهد.

6- استفاده از لوله در سیم کشی داخلی

علاوه بر جلوگیری از آسیب احتمالی کابل، استفاده از لوله (مجراها) کابل های فیبر نوری را از کابل های معمولی جدا می کند و شناسایی را برای تکنسین شبکه ساده می کند.

7- آماده سازی و برنامه ریزی کامل کابل کشی

با برنامه ریزی دقیق و حساب شده و آماده سازی دقیق کلیه تجهیزات لازم اعم از کابل، تستر، لوله فلکسی و … می توان سیم کشی را به صورت دقیق و طبق برنامه انجام دهید و تمامی خطاها و مشکلات را در طول فرآیند سیم کشی برطرف کنید.

مزایای کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری مخابراتی دارای ظرفیت زیادی هستند. مقدار پهنای باندی که کابل فیبر نوری می تواند ارائه دهد بسیار بیشتر از کابل مسی با همان ضخامت است. سرعت کابل های فیبر نوری به 10، 40 و حتی 100 گیگابیت بر ثانیه می رسد.

از آنجایی که نور می تواند مسافت های طولانی را بدون از دست دادن توان خود طی کند، استفاده از کابل های فیبر نوری نیاز به استفاده تقویت کننده سیگنال را کاهش می دهد. به همین دلایل است که ما خرید کابل فیبر نوری را توصیه می کنیم.

خرید کابل فیبر نوری با کیفیت

شرکت بهتا پدیده البرز تولید کننده انواع سیم و کابل و کابل فیبر نوری مخابراتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب با برند مسکاب است. می توانید با واحد مشاوره خرید و فروش محصول با شماره تلفن ۰۹۱۲۷۷۸۰۰۱۲ تماس حاصل فرمایید. و یک خرید بدون واسطه و مطمئن را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *